Vandaag, ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Mensenrechten, lanceert het Straat Consulaat in Den Haag een opmerkelijke jongerencampagne: 'Zoek een rijke partner voor een woning'.
De landelijke campagne is ontwikkeld door jongeren die zelf weten hoe het is om geen thuis te hebben. "Het is dieptriest om te zien hoe jongeren structureel worden vergeten", zegt Rohan van de Achterban Jongeren van Straat Consulaat. "Ze krijgen minder inkomen omdat er vanuit wordt gegaan dat ouders bijspringen. Ze vallen buiten alle regelingen omdat die alleen op studenten zijn gericht. En als ze geen vangnet hebben, is er niemand die ze opvangt."
De uitspraak van minister Hugo de Jonge vorig jaar, die suggereerde dat een jonge vrouw maar 'een rijke partner moest zoeken' om aan een woning te komen, illustreert volgens de jongeren perfect hoe er over dit probleem wordt gedacht. "Die uitspraak gebruiken we nu als haakje voor onze campagne, maar het echte probleem zit veel dieper: het aantal dakloze jongeren blijft stijgen omdat er simpelweg geen oog is voor hun situatie." In Nederland is 40 procent van alle dakloze mensen jonger dan 28 jaar.
Tekst gaat door onder illustratie.
Illustratie: Straat Consulaat.
Confronterende quiz
De campagne bestaat onder meer uit een interactieve quiz, waarbij mensen worden geconfronteerd met de harde realiteit van dakloosheid. "We vragen mensen: vind je dit normaal? Want het is niet normaal dat jongeren ruim 650 euro per maand tekortkomen om te overleven. Het is niet normaal dat we soms twee jaar in de opvang moeten verblijven. En het is al helemaal niet normaal dat er nauwelijks wordt geïnvesteerd in het voorkomen van dakloosheid", aldus Pleun Usman, belangenbehartiger jongeren dakloosheid bij Straat Consulaat.
Vanaf deze week liggen er door heel Nederland ansichtkaarten in horecazaken, met daarop de tekst 'Op zoek naar een woning? Vind hier je rijke lover'. Via QR-codes worden mensen naar de quiz geleid. "We zien helaas dat het aanpakken van dakloosheid in lokale en nationale politiek veel te weinig aandacht krijgt", zegt Jan de Vries, mede-directeur van Straat Consulaat. "Concrete acties blijven uit door gebrek aan politieke urgentie en lef. Met deze campagne willen we eraan bijdragen dat de aanpak van jongerendakloosheid, en dakloosheid in de breedte, de aandacht krijgt die het verdient.”